Paluu pääsivulle
carmela

Carmela Wager

Visualisointi, lavastus ja puvustus

”Lusian aikana ei tiedetty, mitä taudeille ja sairauksille olisi voinut tehdä. Oli kuitenkin ihmisiä, useimmiten naisia, jotka tunsivat luonnon lääkitseviä kasveja ja muita aineita, joilla oli parantava vaikutus. Muut, tietämättömät, vieroksuivat näitä naisia, jopa pelkäsivät ja kutsuivat heitä noidiksi, koska uskoivat heidän olevan kanssakäymisissä paholaisen kanssa.”

”Lusia on saattanut olla juuri tällainen vahva, mutta herkkä  ihminen, koska hän näki ja aisti niin paljon enemmän kuin muut. Hänellä oli tietoa ja halua, hän auttoi muita piittaamatta siitä, mitä ympärillä olevat ajattelivat. Kun Lusia oli kokeillut kaikkia tuntemiansa lääkeyrttejä pystymättä parantamaan sairasta tyttöä, hänen oli pakko kokeilla hyvässä uskossa muita keinoja, vaikka varkain hankittuja kirkon öylättejä, jos ne vaikka antaisivat jumalaista voimaa tervehtymiseen.”

”Koska siihen aikaan ei ollut tietoa ymmärtää toisen ihmisen tekoja ja käyttäytymistä, oli turvallisempaa pysyä kaukana tai sitten tuhota hänet: joko sulkemalla ulos tai ihan väkivalloin. Oliko se sittenkään vain siihen aikaan?”

Carmela Wager on toiminut lavastajana ja pukusuunnittelijana ooppera- ja teatteriproduktiossa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Tšekin tasavallassa. Lusia, hänen 91. produktionsa, sopii hyvin jatkoksi sekä hänen suomalaisten oopperoiden tuotoksiinsa (Kokkosen Viimeiset Kiusaukset Nilsiän Aholansaaressa sekä Louhosareenalla, Madetojan Pohjalaisia Porissa, Ilkka Kuusiston Muumiooppera Lahdessa, Turussa ja Tampereella sekä Gabriel, tule takaisin! Saaristo-oopperan kanssa Paraisilla,  Tuomas Kantelisen Paavo Suuri Turussa sekä Ulf Långbackan Henrik och Häxhammaren Turun Linnassa) sekä hänen eri tavoin erikoisten produktioidensa jatkumoon (Janáčekin Ovela Kettu Lahdessa, Wagnerin Lentävä Hollantilainen suurilla laivoilla Turussa Aurajoen rannalla, Offenbachin Orfeus Manalassa ja Brittenin Lucretia Retretin luolastossa Savonlinnan Oopperajuhlilla ynnä Tanssiteatteri ERIn ja Turun Filharmonisen orkesterin kanssa toteutetut Stravinskin Kevätuhri sekä Bartókin baletit Ihmeellinen mandariini ja Puinen prinssi).

Mozartin Don Giovanni tehtiin yhteistyössä Tšekin tasavallan Ustin kaupunginoopperan ja Turun oopperan kanssa, ja tamperelainen Tanssiteatteri MD taasen vieraili Shanghain Expo-maailmannäyttelyssä vuonna 2010 Muumi-aiheisella Näkymätön lapsi -tanssiteoksella.

Carmela Wager on myös ahkerasti vieraillut lavastajana eri puolilla Suomea ja Ruotsia, muun muassa Tukholman Kuninkaallisessa Oopperassa. Varsinaisen työnsä ohella hän esitelmöi  ja kouluttaa aiheenaan ”Vihreä teatteri” eli siitä, miten kestävää kehitystä voidaan soveltaa jokapäiväisessä teatterityössä.